Objecten
Révérence
“De idee is gegenereerd uit een jarenlange ervaring met zomers aan de middellandse Zee. Familie, vrienden en kennissen zien hun vakanties dikwijls zwaar gehypothekeerd door de verschillende winden die soms meer dan een week kunnen aanhouden. Uit de wind zonnen aan het zwembad is op veel plaatsen niet mogelijk zonder structurele ingrepen.
Het bestaan van de verschillende winden uit de verschillende richtingen (tramontane, mistral, vent de l’Est, …) creëerde voor mij de nood aan het ontwerpen van een verplaatsbaar windscherm dat op zichzelf is verankerd. Men kan niet overal gaten maken om stokken in te plaatsen op terrassen en rond zwembaden. Daarbij kunnen de wieltjes in de voet vervangen worden door luchtbandjes indien gewenst voor het grasveld. De uitdaging is aan het zwembad een paravent te creëren die verplaatst kan worden naargelang de windrichting, zonder verankering en geen wind onderaan toelatend. Vooral tegen de avond als de wind valt, kan het door vormverandering openplooien tot parasol. Men heeft daarom geen twee toestellen nodig. Met een eenvoudige bediening wordt de parasol opengemaakt met een afmeting/reikwijdte van 8m2. Met opnieuw een eenvoudige bediening wordt deze parasol een windscherm met een hoogte van 1.5m en breedte van 2.5m. Het frame bestaat uit twee vleugels die zich gedragen als de vleugels van een vlinder. Bij het zakken van de giek worden ze toegetrokken, bij het stijgen opengeduwd.
Trademark depotnummer 012657871 op 04/03/2014
Comptoir des Anges
Een functioneel mobiel kunstwerk in harmonie met de omgeving.
De site: een gedesacraliseerde kloosterkerk in een hotel hartje Gent, die nu dienstdoet als zaal. Toen men mij er rondleidde, kreeg ik een anekdote over een hotelklant die zich druk maakte over de kruisbeelden. Die moesten worden afgedekt uit respect voor andere overtuigingen.
Als de kritiek zover ging moest ik wel voorzichtig zijn: ik koos daarom voor engelen, die zijn universeel en in elke godsdienst aanwezig in één of andere vorm; zo kan niemand zich gekwetst voelen en de religieuze referentie blijft neutraal. Ik vermijd bewust gezichten en ledematen: het silhouet volstaat.
De kleuren goud en zwart van de kerk worden herhaald in het bas-reliëf, de triptiek is een verwijzing naar het Gentse kroonjuweel: Het Lam Gods.
Lunaria
Ik stel vast dat eigenlijk het meest voorkomende thema in mijn werk vleugels en vliezen omvat. Bij het ontwerpen van deze reeks liet ik mij inspireren door een plantaardige vliesachtige: de judaspenning. De zaaddoosjes hiervan worden in gedroogde toestand als huisdecoratie gebruikt.
De eigenlijke naam ‘Lunaria’ betekent ‘maanachtige’ door hun vorm en het zilverachtig transparant vlies.
In deze zin bedacht ik een idyllisch zwevend voertuig, nagenoeg geluidloos aangedreven door de vliezen die op hun beurt hun energie halen uit de lucht.
In de veronderstelling dat deze techniek misschien ooit realiseerbaar zou kunnen zijn in een verre toekomst… ik ben niet erg voor sciencefiction.”













